18 май 2010 г.

Аз, твоят интернет.


Огромното количество информация променя начина за сърфиране в мрежата.  Информацията в интернет ни залива отвсякъде. И расте със заплашителни темпове с разпространението на технологиите и увеличаването на броя на интернет потребителите в света. Според последните данни на internetworldstats.com броят на свързаните с мрежата потребители вече е преминал 1.8 млрд. души. В България те са 2.6 млн. Всички те създават и споделят информация, която в един момент се оказва повече, отколкото нормален човек може да поеме. И става все по-трудно откриваема за обикновения потребител, който в един момент се оказва загубен в един от хилядите големи и малки сайтове.
Концепция.
 
Скорострелното развитие на интерет накара специалистите да започнат да търсят решения как потребителят ще се ориентира в петабайтите информация, които са събрани в световната мрежа. Задачата със сигурност няма да е лека, а с нея не може да се справи дори и Google. Защото за него най-правилните резултати при търсене при определени ключови думи са най-популярните сайтове, които потребителите посещават. Това обаче невинаги е така.
Представете си следната ситуация. Вулканът в Исландия избухва отново, вие сте сред милионите, останали по летищата, и търсите евентуален изход от Лондон по суша. В най-общия сценарий ще се появят хиляди новини, които ви обясняват в каква ситуация се намирате, а не как да се измъкнете от нея. Което обаче не помага особено.
Подобно е положението и в инструментите за споделяне на информация като Twitter, Facebook и подобните им. Защото от средство за социални контакти те се превръщат в най-популярните източници на информация за потребителите си. Подобно е и положението в един от най-популярните RSS четци в мрежата - Google Reader. Замислете се кое четете първо - всички 1000 и отгоре прочетени материала от източници, които следите там, или това, което са споделили приятелите ви?

Пътеводител:

Същите тези приятели ще бъдат ключът към ориентирането в лабиринта, наречен онлайн информация, прогнозира маркетинг мениджърът на услугата за споделяне на информация Favit Мартин Линков. На практика това е и логичното продължение на концепцията за Web 2.0, в който потребителите създават съдържанието. Тя еволюира значително през последните няколко години. Еволюира до такава степен, че самите те не могат да се ориентират в информацията, която на моменти публикуват сами.
Сега част от потребителите ще трябва да бъдат пътеводната светлина на останалите, които отчаяно търсят качествено съдържание, с което да задоволят глада си за информация. За това и самите инструменти за споделяне се ориентират в тази посока. Facebook въведе бутона Like (харесвам), благодарение на който филтрите на социалната режа филтрират най-подходящото съдържание за всеки свой потребител. При търсене на определени ключови думи в Twitter също се появява съдържание, което е  отпреди няколко дни. Въпреки че в микроблогинг услугата има хиляди подобни постове всяка минута.
За това и бъдещето на интернет е именно в човека, който намира добре подреденото и открито съдържание. Според него занапред хората няма да се абонират за фийдове, а за други потребители. Той дава пример с личния си опит. Аз пиша рядко в блога си и много хора ме следват не заради него, а заради това, че споделям технологични новини, казва той. Той се явява нещо като дигитален куратор. Иначе казано - пътеводител.

Логичната връзка:

Друго възможно бъдеще за интернет е семантиката - казано на човешки език, технологията, която открива логичната връзка между ключовите думи, по които потребителят търси информация в мрежата. Звучи малко космически, но преведено на нормален език означава, че компютърът ще може да мисли подобно на човешкия мозък и да не търси просто съвпадения на комбинации ключови думи, а и логиката в тях. Идеята на технологията е проста - да отсее шума и да изкара наистина най-подходящите резултати при търсене. За да може, когато се търси Васил Левски, да излиза информация за един от най-бележитите българи, а не за решението на ЦСКА да играе на националния стадион.
Скоро търсачките подобно на wolframalpha.com ще може да дават не просто резултат от търсене, а точни отговори на сложни въпроси. Такова е бъдещето на мрежата според създателя на концепцията world wide web Тим Бърнърс-Лий. Той смята, че семантиката, която все още е в началните етапи на развитието си, ще промени начина, по който потребителите използват мрежата. И ще помогне на потребителите да намерят своя път на дигиталните магистрали, на които е толкова лесно да се загубиш.
Една от компаниите, които се занимават с разработването на подобна технология, е българската "Онтотекст". Тя е сред около 20 големи играча на този пазар на глобално ниво. Според изпълнителния й директор Атанас Киряков семантичният уеб е едно от парчетата на пъзела, които ще наредят бъдещето на мрежата. Самата технология търпи непрекъснато развитие през последните години, а вече се радва на политическа подкрепа. Така например правителствата на САЩ и на Великобритания използват семантични бази данни и публикуват полезна за гражданите информация, която впоследствие да бъде откривана по-лесно от тях. Според Киряков на глобално ниво има публикувани над 100 сървъра, в които има около 10 млрд. факта. Всъщност факт е терминът, който заменя "страница" при измерването на количеството информация в семантичния уеб.

В движение.

 Друг незаменим елемент от развитието на интернет е навлизането на смартфоните в мрежата. Според финансовите резултати на телекомуникационния оператор М-Тел потребителите на компанията, които използват мобилен интернет, са се увеличили със 130.6% до 66.7 хил. души. Според проучване на Nokia около 21% от собствениците на смартфони в България са използвали тази услуга. Подобно, а дори и по-добро е положението в западните части на света, където мобилният интернет е ежедневие. А възможностите на смартфоните на практика изместват компютъра в ежедневните онлайн дейности като четене на новини, проверяване на електронна поща и т.н. На практика за персоналния компютър остават само задачите, които не може да бъдат свършени със смартфон. А техният брой намалява ежеминутно както заради усъвършенстването на мобилните устройства, така и заради появата на все повече мобилни приложения, които обогатяват допълнително функциите им.
Бизнесът.

 Промените в интернет водят неизбежно и до промяна на бизнес моделите, които работят в него. Сред тях е онлайн рекламата. Във Favit планираме различен вид реклама - не банери и импресии, а въз основа отношението на потребителя към даден бранд. Така ако даден ползвател на услугата споделя често информация за продукти на Apple, то логично е той да види реклама на компанията.
Тоест спрямо информацията ще се предлага и най-подходящата реклама за даден потребител. И ако той я одобри, тази реклама ще бъде видяна и от последователите му. А самата реклама ще стане част от информационния поток, а не просто билборд около информационната магистрала, твърди Линков. Така рекламодателят ще може с по-малко средства да стигне до по-точната аудитория за продуктите си.
Накратко: идва един прекрасен нов свят на нови технологии.

Няма коментари: