Огромното количество информация променя начина за сърфиране в мрежата. Информацията в интернет ни залива отвсякъде. И расте със заплашителни темпове с разпространението на технологиите и увеличаването на броя на интернет потребителите в света. Според последните данни на internetworldstats.com броят на свързаните с мрежата потребители вече е преминал 1.8 млрд. души. В България те са 2.6 млн. Всички те създават и споделят информация, която в един момент се оказва повече, отколкото нормален човек може да поеме. И става все по-трудно откриваема за обикновения потребител, който в един момент се оказва загубен в един от хилядите големи и малки сайтове.
Концепция.
      
Скорострелното развитие на интерет накара специалистите да започнат да търсят решения как потребителят ще се ориентира в петабайтите информация, които са събрани в световната мрежа. Задачата със сигурност няма да е лека, а с нея не може да се справи дори и Google. Защото за него най-правилните резултати при търсене при определени ключови думи са най-популярните сайтове, които потребителите посещават. Това обаче невинаги е така.
Скорострелното развитие на интерет накара специалистите да започнат да търсят решения как потребителят ще се ориентира в петабайтите информация, които са събрани в световната мрежа. Задачата със сигурност няма да е лека, а с нея не може да се справи дори и Google. Защото за него най-правилните резултати при търсене при определени ключови думи са най-популярните сайтове, които потребителите посещават. Това обаче невинаги е така.
Представете си следната ситуация.  Вулканът в Исландия избухва отново, вие сте сред милионите, останали по  летищата, и търсите евентуален изход от Лондон по суша. В най-общия  сценарий ще се появят хиляди новини, които ви обясняват в каква ситуация  се намирате, а не как да се измъкнете от нея. Което обаче не помага  особено. 
Подобно  е положението и в инструментите за споделяне на информация като  Twitter, Facebook и подобните им. Защото от средство за социални  контакти те се превръщат в най-популярните източници на информация за  потребителите си. Подобно е и положението в един от най-популярните RSS  четци в мрежата - Google Reader. Замислете се кое четете първо - всички  1000 и отгоре прочетени материала от източници, които следите там, или  това, което са споделили приятелите ви?
Пътеводител:
Същите тези приятели ще бъдат ключът към ориентирането в лабиринта, наречен онлайн информация, прогнозира маркетинг мениджърът на услугата за споделяне на информация Favit Мартин Линков. На практика това е и логичното продължение на концепцията за Web 2.0, в който потребителите създават съдържанието. Тя еволюира значително през последните няколко години. Еволюира до такава степен, че самите те не могат да се ориентират в информацията, която на моменти публикуват сами.
Същите тези приятели ще бъдат ключът към ориентирането в лабиринта, наречен онлайн информация, прогнозира маркетинг мениджърът на услугата за споделяне на информация Favit Мартин Линков. На практика това е и логичното продължение на концепцията за Web 2.0, в който потребителите създават съдържанието. Тя еволюира значително през последните няколко години. Еволюира до такава степен, че самите те не могат да се ориентират в информацията, която на моменти публикуват сами.
Сега част от  потребителите ще трябва да бъдат пътеводната светлина на останалите,  които отчаяно търсят качествено съдържание, с което да задоволят глада  си за информация. За това и самите инструменти за споделяне се  ориентират в тази посока. Facebook въведе бутона Like (харесвам),  благодарение на който филтрите на социалната режа филтрират  най-подходящото съдържание за всеки свой потребител. При търсене на  определени ключови думи в Twitter също се появява съдържание, което е   отпреди няколко дни. Въпреки че в микроблогинг услугата има хиляди  подобни постове всяка минута. 
За това и бъдещето на интернет е именно в човека,  който намира добре подреденото и открито съдържание.  Според него занапред хората няма да се абонират за фийдове, а за други  потребители. Той дава пример с личния си опит. Аз пиша рядко в блога си и  много хора ме следват не заради него, а заради това, че споделям  технологични новини, казва той. Той се явява нещо като дигитален  куратор. Иначе казано - пътеводител.
Логичната връзка:
Друго възможно бъдеще за интернет е семантиката - казано на човешки език, технологията, която открива логичната връзка между ключовите думи, по които потребителят търси информация в мрежата. Звучи малко космически, но преведено на нормален език означава, че компютърът ще може да мисли подобно на човешкия мозък и да не търси просто съвпадения на комбинации ключови думи, а и логиката в тях. Идеята на технологията е проста - да отсее шума и да изкара наистина най-подходящите резултати при търсене. За да може, когато се търси Васил Левски, да излиза информация за един от най-бележитите българи, а не за решението на ЦСКА да играе на националния стадион.
Друго възможно бъдеще за интернет е семантиката - казано на човешки език, технологията, която открива логичната връзка между ключовите думи, по които потребителят търси информация в мрежата. Звучи малко космически, но преведено на нормален език означава, че компютърът ще може да мисли подобно на човешкия мозък и да не търси просто съвпадения на комбинации ключови думи, а и логиката в тях. Идеята на технологията е проста - да отсее шума и да изкара наистина най-подходящите резултати при търсене. За да може, когато се търси Васил Левски, да излиза информация за един от най-бележитите българи, а не за решението на ЦСКА да играе на националния стадион.
Скоро търсачките подобно на wolframalpha.com ще може  да дават не просто резултат от търсене, а точни отговори на сложни  въпроси. Такова е бъдещето на мрежата според създателя на концепцията  world wide web Тим Бърнърс-Лий. Той смята, че семантиката, която все още  е в началните етапи на развитието си, ще промени начина, по който  потребителите използват мрежата. И ще помогне на потребителите да  намерят своя път на дигиталните магистрали, на които е толкова лесно да  се загубиш. 
Една от компаниите, които се занимават с  разработването на подобна технология, е българската "Онтотекст". Тя е  сред около 20 големи играча на този пазар на глобално ниво. Според  изпълнителния й директор Атанас Киряков семантичният уеб е едно от  парчетата на пъзела, които ще наредят бъдещето на мрежата. Самата  технология търпи непрекъснато развитие през последните години, а вече се  радва на политическа подкрепа. Така например правителствата на САЩ и на  Великобритания използват семантични бази данни и публикуват полезна за  гражданите информация, която впоследствие да бъде откривана по-лесно от  тях. Според Киряков на глобално ниво има публикувани над 100 сървъра, в  които има около 10 млрд. факта. Всъщност факт е терминът, който заменя  "страница" при измерването на количеството информация в семантичния уеб. 
В движение.
Друг незаменим елемент от развитието на интернет е навлизането на смартфоните в мрежата. Според финансовите резултати на телекомуникационния оператор М-Тел потребителите на компанията, които използват мобилен интернет, са се увеличили със 130.6% до 66.7 хил. души. Според проучване на Nokia около 21% от собствениците на смартфони в България са използвали тази услуга. Подобно, а дори и по-добро е положението в западните части на света, където мобилният интернет е ежедневие. А възможностите на смартфоните на практика изместват компютъра в ежедневните онлайн дейности като четене на новини, проверяване на електронна поща и т.н. На практика за персоналния компютър остават само задачите, които не може да бъдат свършени със смартфон. А техният брой намалява ежеминутно както заради усъвършенстването на мобилните устройства, така и заради появата на все повече мобилни приложения, които обогатяват допълнително функциите им.
Друг незаменим елемент от развитието на интернет е навлизането на смартфоните в мрежата. Според финансовите резултати на телекомуникационния оператор М-Тел потребителите на компанията, които използват мобилен интернет, са се увеличили със 130.6% до 66.7 хил. души. Според проучване на Nokia около 21% от собствениците на смартфони в България са използвали тази услуга. Подобно, а дори и по-добро е положението в западните части на света, където мобилният интернет е ежедневие. А възможностите на смартфоните на практика изместват компютъра в ежедневните онлайн дейности като четене на новини, проверяване на електронна поща и т.н. На практика за персоналния компютър остават само задачите, които не може да бъдат свършени със смартфон. А техният брой намалява ежеминутно както заради усъвършенстването на мобилните устройства, така и заради появата на все повече мобилни приложения, които обогатяват допълнително функциите им.
Бизнесът.
Промените в интернет водят неизбежно и до промяна на бизнес моделите, които работят в него. Сред тях е онлайн рекламата. Във Favit планираме различен вид реклама - не банери и импресии, а въз основа отношението на потребителя към даден бранд. Така ако даден ползвател на услугата споделя често информация за продукти на Apple, то логично е той да види реклама на компанията.
Промените в интернет водят неизбежно и до промяна на бизнес моделите, които работят в него. Сред тях е онлайн рекламата. Във Favit планираме различен вид реклама - не банери и импресии, а въз основа отношението на потребителя към даден бранд. Така ако даден ползвател на услугата споделя често информация за продукти на Apple, то логично е той да види реклама на компанията.
Тоест спрямо информацията ще се предлага и  най-подходящата реклама за даден потребител. И ако той я одобри, тази  реклама ще бъде видяна и от последователите му. А самата реклама ще  стане част от информационния поток, а не просто билборд около  информационната магистрала, твърди Линков. Така рекламодателят ще може с  по-малко средства да стигне до по-точната аудитория за продуктите си.
Накратко: идва един прекрасен нов свят на  нови технологии.

Няма коментари:
Публикуване на коментар